Hoe een effectieve landingspagina maken

Een landingspagina is een webpagina waar een bezoeker op terechtkomt nadat hij of zij op een zoekresultaat of op een advertentie heeft geklikt, of nadat hij/zij op een knop of header heeft geklikt op jouw website. Landingspagina’s creëer je best per specifiek product of dienst, en zijn ontworpen om zoveel mogelijk bezoekers te overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen: iets downloaden, contact opnemen, een aankoop doen, zich inchrijven voor iets, …

Landingpagina’s zijn een integraal onderdeel van elke website. Ze bieden gebruikers essentiële informatie over jouw merk, services en producten. Het doel van landingspagina’s is simpel: aandacht trekken en bezoekers aanzetten tot een specifieke actie. Door bepaalde elementen te gebruiken, zorg je dat jouw landingspagina opvalt en effectief is.

Eenvoud siert

Eén kenmerk staat centraal bij het maken van een landingspagina: duidelijkheid. Als bezoekers op jouw landingspagina terecht komen, moeten zij onmiddellijk kunnen zien dat deze pagina informatie bevat waarnaar ze op zoek zijn.

Als iemand jouw website bijvoorbeeld bezoekt om een bepaalde service te zoeken, zoals ‘inbraakbeveiliging’, zorg er dan voor dat je een landingspagina hebt over die service, dat je afbeeldingen gebruikt die deze service in beeld brengen en dat je inhoud toont die aanzet tot conversie. Zorg ervoor dat deze elementen de centrale principes van jouw pagina zijn. Dit kan je dan verder versterken met elementen als contactformulieren, case study’s, subcategoriepagina’s en galerijen.

Vertrouwen bouwen

Een vaak over het hoofd gezien element van een website zijn de ‘zachte’ signalen. Eén van de beste manieren om het vertrouwen te winnen van een bezoeker, is door ‘vertrouwenssignalen’ aan jouw website toe te voegen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door getuigenissen te gebruiken, of een oplijsting van jouw belangrijkste klanten. Je kan ook case study’s of galerijen toevoegen om vertrouwen te winnen.

Het is belangrijk op te merken dat vertrouwenssignalen, hoewel zeer nuttig, niet té veel ruimte op jouw landingspagina in beslag mogen nemen. Probeer ze in te passen met een carrousel, voetteksten of goed geplaatste merklogo’s en je zal merken dat jouw landingspagina professioneler en overtuigender overkomt.

Mobiele pagina’s zijn een must

Het is geen geheim meer, maar we beklemtonen het toch graag: zorg dat jouw website is aangepast voor alle apparaten. Van mobiele telefoons tot tablets, laptops en pc’s. Een responsive design zorgt ervoor dat jouw pagina’s op elk apparaat correct worden weergegeven en dat de essentiële informatie juist wordt getoond. 

Een header-afbeelding op een laptop kan bijvoorbeeld worden verpakt in een grote header met een hoofdmenu en een contactformulier. Een mobiel apparaat moet zuiniger omgaan met zijn ruimte. Daar kan je bijvoorbeeld een koptekst gebruiken met een korte introductie en een mobiel menu. Contactformulieren kunnen hieronder worden toegevoegd.

Stem jouw pagina’s af op jouw stijl

Ten slotte is het belangrijk dat jouw landingspagina’s overeenkomen met jouw merk. Dit betekent het analyseren en mogelijk opnieuw ontwerpen van pagina’s zodat deze naadloos aansluiten bij jouw huisstijl, lettertypes, afbeeldingsstijlen en tone of voice.

Als je meerdere landingspagina’s hebt, zorg er dan voor dat deze zo uniform mogelijk zijn voor continuïteit en gebruiksgemak. Zo versterk je jouw merk en maak je jouw landingspagina’s effectiever.

Wil je meer weten? Neem contact op via contact@studio-soit.be

Een frisse blik op jouw project?

Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en krijg advies over jouw project.

Webdesign

Hosting & onderhoud

Logo & huisstijl

Grafisch design