Een blog maken voor jouw website?

Het starten van een blog lijkt voor veel bedrijven en ondernemers een complexe zaak. Toch kan het je heel wat opleveren. Met de juiste voorbereiding creëer je bovendien gemakkelijk een routine waarmee je jaren verder kan.

Zorg er eerst en vooral voor dat jouw website over een blogmodule beschikt. Het ontwikkelen van dergelijke module hoeft niet duur of complex te zijn. Er zijn zeer veel mogelijkheden op de markt.

Definieer wat je wilt bereiken

Voor je begint te bloggen is het belangrijk om te definiëren waarom je wilt bloggen. Denk aan echte, tastbare dingen die je wilt bereiken met het maken van blogposts. Wil je jouw producten of diensten bekendmaken bij nieuwe markten? Wil je content creëren voor social media? Wil je jouw website up-to-date en levendig houden? Of wil je misschien gewoon bloggen uit liefde voor jouw branche?

Stel vanaf het begin vast wat je wilt bereiken, zodat je een bepaald doel hebt om na te streven. Als het iets is wat je kan meten, zoals meer websitebezoeken of meer verkopen, zorg dan dat je deze statistieken vlot kan bijhouden om te zien hoe jouw blogposts de prestaties beïnvloeden.

Bepaal vooraf je onderwerpen

Wil je een sterke blog opbouwen, zorg dan dat je op voorhand een uitgebreide lijst samenstelt van mogelijke onderwerpen waaruit je telkens kan kiezen wanneer je een artikel moet schrijven. Het vooraf plannen van je inhoud en zelfs het toewijzen van een deadline aan elk onderwerp kan helpen bij jouw routine en flow. Als je weet welk onderwerp er in je agenda staat, kan je op voorhand onderzoek doen en je ruim op tijd voorbereiden op het schrijven van je volgende bericht.

Door jouw aankomende berichten op een content kalender te plaatsen, kan je bovendien jouw berichten plannen rond seizoenstrends, jaarlijks verlof, nationale feestdagen, …

Blog regelmatig

De grootste uitdaging bij bloggen is om een structurele regelmaat te creëren. Wil je een sterke blog, dan is het belangrijk om je aan een vaste frequentie te houden. Definieer hiervoor eerst en vooral deze parameters:

  • Hoe lang duurt het om een blogpost te maken?
  • Hoeveel werk komt er kijken bij het uploaden en promoten van een voltooid blogbericht (bijvoorbeeld op sociale media)?
  • Hoe vaak kan de persoon in jouw organisatie die de blogberichten gaat schrijven die blogtijd van zijn/haar andere taken nemen?
  • Hoe vaak plaatsen anderen in jouw vakgebied (inclusief jouw meest directe concurrenten) nieuwe blogberichten?

Houd rekening met al deze factoren om jouw blogfrequentie te definiëren. Het moet concurrentieel zijn, maar ook intern haalbaar.

Waarde creëren is belangrijker dan verkoop

Soms kan het verleidelijk zijn om blogs integraal over jouw harde verkoop te laten gaan. Toch vergt contentmarketing (en dus ook bloggen) een andere ingesteldheid. Contentmarketing gaat over het leveren van waarde, het bewijzen van jouw expertise en het bieden van advies en ondersteuning aan geïnteresseerden. Mensen zullen niet op jouw artikel klikken als ze denken dat ze alleen verkoopsargumenten te zien gaan krijgen. Ze zullen wél geïnteresseerd zijn als ze nuttige tips en informatie voorgeschoteld krijgen.

Wees niet bang om een paar geheimen te delen

Het delen van geheimen kan in het begin angstaanjagend zijn. Veel ondernemers en bedrijven redeneren als volgt: ‘Als ik schrijf over hoe ik mijn werk doe, gaan andere mensen dit lezen en het gewoon zelf doen.’

In werkelijkheid loopt het echter anders. Hoewel het misschien contra-intuïtief klinkt, zorgt het delen van jouw kennis net dat je jouw expertise toont aan de wereld, en dit geeft vertrouwen aan potentiële klanten. Als mensen voor iets naar jou toe komen, is dat meestal omdat ze de diensten die jij doet momenteel niet zelf kunnen doen o.v.w. tijdgebrek, gebrek aan expertise, gebrek aan zin, …

Als jij ze op een interessante manier aan het denken zet over wat je te bieden hebt – of ze de omvang van het werk laat inzien – bewijs je dat je weet waar je het over hebt en dat het werken met iemand als jou waardevol kan zijn.

Begin met de basis

De beste (en gemakkelijkste) manier om jouw expertise te bewijzen is door te bloggen over de basisprincipes van jouw branche. De kans is groot dat de dingen die voor jou vanzelfsprekend lijken, nieuw en intrigerend zijn voor anderen. Deel hierbij jouw unieke standpunten over de grondbeginselen in jouw vakgebied. Kijk ook naar andere blogs die dezelfde onderwerpen behandelen om ervoor te zorgen dat je niet teveel overlapt.

Blog over producten, diensten en ontwikkelingen – nieuw en oud

Komt er een nieuwe aankondiging of productrelease aan? Blog erover! Bloggen over jouw opkomende ontwikkelingen is een geweldige manier om buzz op te bouwen en het op een gemakkelijk deelbare manier te presenteren.

Is jouw bedrijf afhankelijk van een vast assortiment producten of diensten dat niet veel verandert? Dan kan je bloggen over een bestaand product of dienst, lezers informeren over de voordelen die het biedt, veelgestelde vragen beantwoorden, verwante aanbiedingen tonen, …

Promoot je berichten

Zorg er altijd voor dat je jouw berichten breed kenbaar maakt bij je huidige en nieuwe publiek. Plaats het op social media, zorg voor een goede vindbaarheid op Google, maak betaalde advertenties, …

Wil je meer weten? Neem contact op via contact@studio-soit.be

Een frisse blik op jouw project?

Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en krijg advies over jouw project.

Webdesign

Hosting & onderhoud

Logo & huisstijl

Grafisch design